Volt már, hogy kiszámoltad vállalkozásod vásárlóinak átlagos vevőélettartam értékét? Vagy másként fogalmazva meghatároztad már azt az összeget, amit neked még megérhet egy új vevő megszerzése érdekében hirdetésekre vagy promóciókra fordítani? Ha még nem tetted meg minél előbb járj utána ezeknek az értékeknek, hiszen a jövőben számos marketing célú döntésben fog tudni neked segítséget nyújtani, és felgyorsítja a döntési folyamatokat.

Abban az esetben, ha még itt vagy akkor van egy jó hírem bemutatom neked, hogy mit is kell érteni a vevőélettartam értéken, illetve hogyan tudod meghatározni, és későbbiekben ezt a vállalkozásod életében hasznosítani. Vágjunk is bele!
A vevőélettartam érték röviden azt jeleni, hogy számon tartjuk, mennyit ér nekünk egy vevő, és eddig mennyi bevételt termelt a vállalkozásunknak, továbbá a jövőben várhatóan még mennyi bevételt fog termelni!
Vállalkozóként ne hagyd, hogy csak a profit ösztönözzön, és ne csak a tranzakciók számát tartsd szem előtt a hónap végén. Természetesen ez is fontos iránymutató, azonban közelítsük meg kicsit másként. Próbálj meg inkább kapcsolatot építeni az ügyfeleiddel, vásárlóiddal és azt tartsd szem előtt, hogy mit nyerhet mind a vállalkozásod, mind pedig a vevő egy virágzó hosszútávú együttműködés során! Avagy gondold végig, hogy egy vevő élete során átlagosan mennyi bevételt, vagy profitot fog vállalkozásod számára termelni amíg nálad vásárol.
Sokszor felmerülhet vállalkozóként benned is a kérdés, vajon milyen hirdetési költségekkel számolj egy kampánynál? Pontosabban meghatározva, mekkora összeget érdemes költened egy vásárló megszerzésére? Azt minden vállalkozás könnyen megállapíthatja az előző kampányaiból, hogy egy adott időszakban mekkora forgalma volt, illetve az adott forgalom hány tranzakcióból tevődött össze, és a végén mekkora profitra tehettél szert.
Azonban van egy más megközelítés, ami nem csak az aktuális eredményeket veszi alapul, hanem a jövőbeli tervezést is segíti, ez pedig a vevőélettartam érték.
Menjünk bele kicsit mélyebben a témába, hogy könnyebben érthető legyen.
Van egy szerszámboltom, ahova napi szinten járnak be vásárlók. Hónap végén számot vetve könnyedén láthatom azt, hogy mekkora profitra tettem szert, de azt nem tudom, hogy a profit nagy része mely vásárlóktól származik. A bolt életében vannak olyan vásárlók, akik havi szinten nagyobb összeget hagynak ott, mert mondjuk szakemberek, és a napi munkájukhoz elengedhetetlenek a szerszámok, valamint egyes kiegészítők használata, de vannak olyan vevők is, akik havi egyszer-kétszer térnek csak be, és akkor is minimális összeget hagynak csak ott.
A bolt életében annak a vevőnek, aki mindössze egyszer vagy néhány alkalommal tér be vásárolni, az éppen aktuális kosárértéke lesz a vevővőértéke. Ezzel szemben, aki heti szinten bejár vásárolni, a kosárértéke összeadódik és a kumulált érték lesz az ő vevőértéke. Itt már jól megfigyelhető az, mint amit korábban is említettem, hogy vannak vevők, akik többet érnek a vállalkozásnak és vannak, akik kevésbé járulnak hozzá a bolt működéséhez, fenntartásához. Ha ezt megfigyeled elkerülheted a jövőben azokat a szituációkat amikor egy kevesebb összeget otthagyó vásárlónak több időt szentelsz mint annak aki valóban nagyobb értéket képvisel vállalkozásod számára. Félreértés ne essen minden vevő kulcsfontosságú és szükséges a bolt működéséhez, a különbség csupán abban van, hogy más más élettartam érték párosul hozzájuk! Összegezve, ne azon gondolkodjunk, hogy a hónapban mennyi profitra tettél szert, hanem abban, hogy az aktuális hónnapban megszerzett új vevőkör mennyi profitot fog termelni számodra, amíg nálunk vásárolnak.
Jogosan merülhet fel benned a kérdés, hogy milyen előnyei vannak, ha ilyen módon gondolkodunk vállalkozásunk működése során? Elárulok egy titkot, ha így gondolkodsz annak csak előnye van! Hiszen, segít olyan döntések meghozatalában, mint a vevőszerzési költség, azaz, hogy mennyit költhetek el egy új vevő megszerzése érdekében. Itt olyan költségekre kell gondolni, mint például a hirdetési költségek, illetve a marketing büdzsé, amivel a vállalkozás dolgozik éves szinten.
Ezt az értéket azért fontos jól meghatározni mert az sem jó, ha túl keveset költünk marketingre, hiszen akkor nagy valószínűséggel várakozásaink alul teljesítenek és nem fogjuk elérni a kitűzött célt, illetve az sem jó, ha túl sokat költünk, mert akkor a profit fog csökkenni az eredmények stagnálása mellett.
Előnyödre vállhat, ha már lehetőséged nyílik a megfigyeléseid alapján megkülönböztetni az egyes vevő perszonákat, így a törzsvásárlóid számára extra kedvezményeket tudsz biztosítani, ezzel is növelve a vevőértéküket. Ne feledd, a vevő élettartam érték segít kialakítani az egyes vevőkategóriákat.
Továbbá segít megtartani a vevőket. Mivel a blogot olvasva most már kapcsolatokban gondolkodsz, és a hosszútávú bevételben, így most már azt fogod figyelni, hogy mivel tudnál a vevőnek kedvezni, és ezzel növelve a vásárlások számát a jövőben!
Bízom benne, hogy sikerült felkeltenem az érdeklődésed a vevőérték élettartam kiszámításával kapcsolatban és alkalmazni fogod vállalkozásod működése során!
Azt javaslom kezd el figyelni az elkövetkező időben, hogy az egyes vásárlók milyen gyakran, és mekkora összeget hagynak ott nálad, és a következő cikkünkben megmutatom, hogy miként tudod kiszámolni a vevők átlagos vevőértékét!
Köszönöm, hogy velem tartottál, várlak vissza legközelebb.


